Na-ion baterije CATL-a
Na-ion baterije CATL-a
2021. godine CATL je najavio proizvodnju Na-ion baterija tokom 2023. Portali koji prate industriju EV su to objavili i najavljena je tranzicija tehnologije sa Li na Na. Ovakva najava znači promenu osnovne sirovine za proizvodnju baterija za električna vozila.
Na-ion baterije I generacije
Rečeno – učinjeno. Prva generacija natrijum-jonskih baterija iz CATL-a je proizvedena 2021. Imala je gustinu energije od 160 Wh/kg i mogla se napuniti za 15 minuta do 80% SoC (stanje napunjenosti). Baterije su se dobro ponašale na niskim temperaturama, i na -20 stepeni °C zadržavale su više od 90 % svog kapaciteta. Tada je rečeno da CATL već radi na ćelijama druge generacije sa očekivanom gustinom energije od 200 Wh/kg.
Najveće prednosti Na-ion baterija su njihova bolja termostabilnost i obilje sirovina. Imamo preko 1.000 puta više Na nego Li, a uz to Na se mnogo lakše reciklira. Nedostaci su se sveli na njihovu manju gustinu energije. Ipak, prva generacija Na-ion baterija je bolja od Li-ion ćelija od pre 6 ili 7 godina.
Na-ion baterije II generacije
CATL je 18. novembra ove godine najavio svoju drugu generaciju Na-ion baterije, najavio lansiranje 2025. godine, a masovnu proizvodnju do 2027. godine.
Ključna razlika Na-ion baterija I i II generacije je što se baterija II generacije može prazniti na ekstremno niskim temperaturama, do -40°C. Pored toga, Na-ion baterije II generacije imaju bolje bezbednosne performanse i otpornost na niske temperature uz održavanje gustine energije.
Trenutno, zvanična gustina energije nove Na-ion baterije nije prijavljena, međutim, poznato je da CATL ima za cilj da premaši 200 Wh/kg.
Trebalo bi da postoji prednost u troškovima proizvodnje, ali trenutno su Na-ion skuplje od Li-ion baterija. Razlog je obim proizvodnje Na-ion baterija koje se proizvode u manjim, ekonomski neefikasnim količinama. Dodatnu štetu razvoju Na-ion baterija naneo je nedavni pad cena litijuma.
Ranije ove godine, proizvođač automobila BYD je objavio da je sa razvojem Na-ion baterija ušao u drugu fazu smanjenja troškova. BYD očekuje da će se troškovi proizvodnje izjednačiti sa troškovima proizvodnje Li-ion baterija već 2025. Dugoročno gledano Na-ion baterije će biti 70% jeftinije od Li-ion baterija.
Zaključak
Trenutno nema statistike koliko su Na-ion baterije korišćene u proizvodnji vozila. Poznato je da su Chery i JAC lansirali automobile sa Na-ion baterijama, a Aidea ih je koristila u električnim skuterima. Stručnjaci predviđaju da će CATL-ove Na-ion baterije druge generacije zameniti najmanje 30 % Li-ion baterija u malim vozilima ili vozilima kratkog dometa.
U Januaru 2024. CATL je započeo izgradnju fabrike Na-ion baterija sa godišnjim proizvodnim kapacitetom od 30 GWh.
Kao što električna vozila predstavljaju revoluciju u ekološki prihvatljivom transportu, jeftinija i održiva Na-ion baterija uneće revoluciju u upotrebi električnih vozila.
Izvori: https://m.arenaev.com, https://www.nextbigfuture.com, https://carnewschina.com